Kategori: Saksild

Arkiverede indlæg under den kategori


  • Mens vi venter på godt vejr

    Misserne er krøllet op i hver sin stol – efter at de godt fornærmet har travet frem og tilbage hele formiddagen. Sure over at det blæser og regner. De vil have godt vejr til deres sommerhusbesøg.

    Vi sidder bag hver vores computer og arbejder. Velsigner pc’er og internettet der skaber den mulighed for os, at vi kan arbejde hjemme ude.

    Vi håber på at det gode vejr kommer som dagen skrider frem, så vi igen kan nyde en smuk sommeraften, med blå himmel og vindstille vejr. For hvis vejret arter sig, vil vi sejle jollen ud og nyde bålene fra kysten fra vandet. Det vil sikkert være et smukt syn.


  • Midt på sommeren

    Det er skaldyrshimmel på grillen, med nybagt brød og smagfulde dressinger krydret fra minihaven. Det er jordbær, der er lunet af solen og sprøde grønneærter.  Det er mig og ham og den lyse nat og et bålfad på stranden. Det er himlen der farves rød og grøn og lyser turkist mod havet. Og vildstille der mellem nat og dag.

    Det er regndråber på taget og vasketøj, der bliver tørt og vådt og vådt og tørt og dufter når man går forbi det. Det er missebasserne, der ikke vi stå op og gå ud i regnen – men senere på dagen nærmest flytter ind hos naboen, i deres lænestole. Det er afslappet ned og ingen mail og vejret der gradvist bliver bedre.

    Det er jollen i vandet og frisk over vandet så ryggen gungrer mod bølgerne og smilet er stort på hans ansigt. Det er besøg af familien – den del man ser for sjældent og mest kender gennem deres historier fra forældrene. Det er mintfriske isdrinks og snak med fætrene. Minigolf og en anden plads (- men jeg er heller ikke født på pladsen).

    Det er weekend på en hel anden måde end derhjemme i storbyen. Det er midt på sommeren og det føles som om at den lige er begyndt og jeg håber den varer evigt.


  • Missehygge

    mis1.jpg

     

    Missebasserne hygger sig trods vejret. Om morgen venter de utålmodigt på at vi vågner, sådan at de kan komme ud og snuse til vejret og fuglene. Når vi går ned til stranden, følger de troligt med os som små hunde. De trækker et ret stort publikum, sådan som de tøffer rundt mellem benene på os.

    De er ikke bange for noget, hverken mennesker eller hunde. Faktisk har vi et par gange måtte stoppe Bertram i at vise de løse hunde vintervejen, eller hive dem væk med vold, fordi de har sat sig ned, for bedre at kunne studere et par hunde bag en indhegning, gå amok i glammeri.

    De er smukke vores misser. Smukke og sære og sig selv nærmest – sådan som katte er og skal være. Eller som en dame der rettede sig selv på stranden og sagde “Nej, jeg ejede selvfølgelig ikke katten, men vi delte hus i en del år.”

    mis2.jpg

    mis3.jpg

     

     


  • Den gode ged

    ged1.jpg ged2.jpg

    ged3.jpg ged4.jpg

    Det smagte fantastisk. Den gode ged. Det havde en god kødsmag og en intens smag af den rosmarin og hvidløg som vi havde smurt det ind i, inden det blev pakket ind i kål.

    Det var lækkert, mørt og saftigt – og bestemt ikke sidste gang vi kaster os ud i den slags mad.


  • Grillet ged

    Det har lokket hver gang jeg har kørt forbi skiltet: “Økologisk ged“, på vejen mod Saksild.

    Og nu skal det endelig være. En gedekølle er indkøbt og i aften er der inviteret gæster til at prøvesmage med os.

    Det er noget af et eksperiment. Det involverer langtidsstegning på lav varme (på grillen vel at mærke) og indpakning i kål. Vi har en stak”nødpølser” hvis alt går galt – men jeg glæder mig til at se, hvad vi kan få ud af det.

    Det er bl.a. det der er ferie for mig. Eksperimenter i køkkenet og gæster der tør nyde med os.

    Til det brug ser det ud til Østjylland ligefrem blomstrer med små og mellemstore producenter af interessante madvarer (og drikke). Nogle ting og steder har vi allerede besøgt og prøvesmagt, andre er sat på en liste mærket “den østjyske kulinariske rute” som vi er igang med at lægge til sommerens besøg i hovedlandet.

    Øllen kan købes lige om hjørnet på Odder Bryghus, brød og mel til hjemmelavet brød sørger Fru Møllers Mølleri for, der er ged fra Trustups Økoged og Grønt og lækre gedeoste fra Søvind Mejeri.

    Og vi er kun lige startet og har slet ikke nævnt det lækre kød vi køber hos slagteren i Hov, de friske grøntsager vi henter i gårdbutikkerne rundt omkring (når vi ikke henter dem på Tunø eller Samsø) og, og, og….

    Pyha – der var jeg vist nærmest ved at gå i selvsving.

    Nå men – geden er krydret og svøbt og hygger sig nu på grillen, hvor den skal ligge med på lav varme, som vi håber på vi skaber ved kun at have få kul og tilføje nogle få nye sådan hver halve time.


  • Sommerhus og vintermad

    Da jeg satte fod på perronen i Århus begyndte det at sne. Stille og juleagtigt med store bløde fnug. Efter velkomst og indkøb gik turen hjem til vores lille sommersted.

    Her er jo smukt og skønt som altid, men frost og sne er altså ikke helt i overensstemmelse med hvad Sommerbo bør bruges til.

    Men vi prøver at gøre fyldest. Istedet for de lette forårsretter har vi lavet vintermad på grillen. Vi grillede flæskesteg.

    Flæskesteg med rosmarin, rodfrugter i reduceret rødvinssauce og varm rødkålssalat med æbler, mandler og rosiner. Mad der var fyldt med kraft og saft og mørke smagsnuancer. Med damp og duft omkring grillen. Ting ta’ tid – mad tager den tid den tager.

    Hele menuen Rodfrugter Rødkålssalat

    Og mens det snurrede og summede fra grillen, prøvede missebasserne kræfter med kulden. De var ikke til at lokke med ned på stranden. Stranden der ellers for bare to dage siden var en herlig legeplads for dem begge (og en stor tissebakke for Bertram). Men haven kunne stadig lokke.

    Alfred Alfred og Bertram

    Lige så meget de hader at kommer ned i gården hjemme på Stenbroen, og nægtede at gå udenfor da de blev passet i provinsen, lige så meget elsker de at komme ud her. De snuser til luften, mediterer i en solstråle og (gen)opdager deres katteværen.

    Den ene (Bertram) mere end den anden (Alfred). Mens Alfred glad fordøjer dagen i en stol i varmen, insisterer Bertram på at komme ud for 5. måske 6. gang i træk. Han skal nemlig ud og se på fugle. Ud og ligge på lur. Ud og være usynlig. Måske han får held en dag, men jeg tror nu næppe at 7 kg. indekat kan fange en væver fugl.

    Men måske alligevel – særere ting er sket, bla. lige nu hvor vejret spiller pus og på ganske få dage er vendt fra stille forårssol til bidende kulde.



  1. Sikke smukke tasker, på hvert deres måde Og med deres egen historie Du er heldig og havde dem



De søde, de gode, de slemme og de helt forfærdelige. Læs andres hemmeligheder på PostSecret:

Link til postsecret.blogspot.com